Anderson News, L.L.C. v. American Media, Inc., No. 10-4591 (2d Cir. 2012)

Annotate this Case
Justia Opinion Summary

This action involved the single-copy magazine industry, i.e., the business of selling magazines for purchase by consumers at retail outlets. Anderson appealed (1) from a judgment of the district court dismissing their complaint alleging that defendants, who were suppliers and business competitors, conspired to drive Anderson out of business in violation of section 1 of the Sherman Antitrust Act, 15 U.S.C. 1, and New York law, and (2) from an order denying Anderson's motion for reconsideration and for leave to file a proposed amended complaint. The court concluded that even if the original complaint did not meet the Twombly/Igbal standard, Anderson's proposed amended complaint, which contained additional factual allegations, met that standard and should have been allowed. Accordingly, the court vacated the judgment of dismissal and remanded for further proceedings.

Download PDF
10-4591-cv Anderson News, L.L.C. v. American Media, Inc. 1 UNITED STATES COURT OF APPEALS 2 FOR THE SECOND CIRCUIT 3 ------ 4 August Term, 2011 5 (Argued: October 19, 2011 6 Decided: April 3, 2012) Docket No. 10-4591-cv 7 _________________________________________________________ 8 9 ANDERSON NEWS, L.L.C., LLOYD T. WHITAKER, as the Assignee under an Assignment for the Benefit of Creditors for Anderson Services, L.L.C., Plaintiffs-Appellants, 10 11 - v. - 12 13 14 15 16 17 AMERICAN MEDIA, INC., BAUER PUBLISHING CO., LP., CURTIS CIRCULATION COMPANY, DISTRIBUTION SERVICES, INC., HACHETTE FILIPACCHI MEDIA, U.S., HUDSON NEWS DISTRIBUTORS LLC, KABLE DISTRIBUTION SERVICES, INC., RODALE, INC., TIME INC., TIME/WARNER RETAIL SALES & MARKETING, INC., Defendants-Appellees, 18 19 20 THE NEWS GROUP, LP, Defendant. _________________________________________________________ 21 Before: KEARSE, LEVAL, and CHIN, Circuit Judges. 22 Appeal from a judgment of the United States District Court for the Southern District 23 of New York, Paul A. Crotty, Judge, granting defendants' motion to dismiss for failure to state a claim 24 under § 1 of the Sherman Act, 15 U.S.C. § 1, and denying leave to file an amended complaint. See 25 732 F.Supp.2d 389 (2010). 26 Vacated and Remanded. 1 2 3 4 5 MICHAEL K. KELLOGG, Washington D.C. (Aaron M. Panner, Kellogg, Huber, Hansen, Todd, Evans & Figel, Washington D.C., Marc Rowin, Thomas P. Lynch, Lynch, Rowin, New York, New York, Marc E. Kasowitz, Kasowitz, Benson, Torres & Friedman, New York, New York, on the brief), for Plaintiffs-Appellants. 6 7 8 DAVID G. KEYKO, New York, New York (Pillsbury Winthrop Shaw Pittman, New York, New York, on the brief), for DefendantsAppellees American Media, Inc., and Distribution Services, Inc. 9 10 11 BARRY J. BRETT, New York, New York (Daniel N. Anziska, Troutman Sanders, New York, New York, on the brief), for DefendantAppellee Bauer Publishing Co., LP. 12 13 14 DECHERT, New York, New York (George G. Gordon, Joseph F. Donley, New York, New York, of counsel), submitted a brief for Defendant-Appellee Curtis Circulation Company. 15 16 17 JONES DAY, New York, New York (Meir Feder, D. Theodore Rave, of counsel), submitted a brief for Defendant-Appellee Hachette Filipacchi Media U.S., Inc. 18 19 20 GIBSON DUNN & CRUTCHER, Washington, D.C. (D. Jarrett Arp, Cynthia E. Richman, of counsel), submitted a brief for DefendantAppellee Hudson News Distributors L.L.C. 21 22 23 MCELROY, DEUTSCH, MULVANEY & CARPENTER, New York, New York (I. Michael Bayda, Jay A. Katz, of counsel), submitted a brief for Defendant-Appellee Kable Distribution Services, Inc. 24 25 WINSTON & STRAWN, New York, New York (John M. Hadlock, of counsel), submitted a brief for Defendant-Appellee Rodale, Inc. 26 27 28 29 ROWAN D. WILSON, New York, New York (Thomas G. Rafferty, Margaret E. Lynaugh, Cravath, Swaine & Moore, New York, New York, on the brief), for Defendants-Appellees Time Inc. and Time/Warner Retail Sales & Marketing, Inc. 2 1 KEARSE, Circuit Judge: 2 Plaintiffs Anderson News, L.L.C., and Lloyd T. Whitaker, as assignee for the benefit 3 of creditors for Anderson Services, L.L.C. (collectively "Anderson"), appeal (1) from a judgment of 4 the United States District Court for the Southern District of New York, Paul A. Crotty, Judge, 5 dismissing their complaint alleging that defendants-appellees, who were suppliers and business 6 competitors of Anderson, conspired to drive Anderson out of business, in violation of § 1 of the 7 Sherman Antitrust Act, 15 U.S.C. § 1, and New York law, and (2) from an order denying Anderson's 8 motion for reconsideration and for leave to file a proposed amended complaint. The district court 9 granted the motions of defendants-appellees ("defendants") to dismiss the complaint under Fed. R. 10 Civ. P. 12(b)(6) for failure to state a claim on which relief can be granted, and denied reconsideration, 11 ruling that the alleged conspiracy was facially implausible under the standards set by Bell Atlantic 12 Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544 (2007) ("Twombly"), and Ashcroft v. Iqbal, 129 S. Ct. 1937 (2009) 13 ("Iqbal"); the court denied Anderson's request for permission to file an amended complaint, ruling that 14 the defects in the original complaint were incurable and that the proposed new complaint added only 15 allegations that were conclusory. On appeal, Anderson contends principally that its complaint 16 contained sufficient factual allegations to plead an antitrust violation under the standards set by 17 Twombly and Iqbal, and that it should have been allowed to file its proposed amended complaint 18 which contained additional factual allegations. We conclude that even if the original complaint did 19 not meet the Twombly/Iqbal standard, Anderson's proposed amended complaint, which contains 20 additional factual allegations, meets that standard and should have been allowed. Accordingly, we 21 vacate the judgment of dismissal and remand for further proceedings. 3 1 I. BACKGROUND 2 The present action involves the single-copy magazine industry, i.e., the business of 3 selling magazines for purchase by consumers at retail outlets such as newsstands, bookstores, and 4 mass merchandise retailers, as contrasted with the subscription-sales industry which involves shipping 5 magazines directly to consumers. The following description of the single-copy magazine industry (or 6 "magazine industry") and the events leading to this litigation is taken principally from Anderson's 7 original complaint ("Complaint") and/or from its proposed amended complaint (or "PAC"), taking as 8 true all material factual "allegations of the . . . complaint and proposed . . . amended complaint," and 9 "draw[ing] all reasonable inferences and resolv[ing] all conflicts and ambiguities in favor of 10 plaintiffs," Papelino v. Albany College of Pharmacy of Union University, 633 F.3d 81, 85 n.1 (2d Cir. 11 2011). 12 A. The Parties 13 Anderson, whose creditors forced it into bankruptcy liquidation proceedings in March 14 2009, had been a wholesaler in the magazine industry since 1917. Wholesalers are responsible for, 15 inter alia, the delivery of magazines to retailers. As a wholesaler, Anderson purchased magazines 16 from their respective publishers at prices in the range of 50-60 percent of the cover prices and resold 17 the magazines to retailers at 70-80 percent of the cover prices. (See Complaint ¶ 30; PAC ¶ 33.) Prior 18 to February 2009, Anderson had become the second largest magazine wholesaler in the United States, 19 with a 27-percent market share, servicing 30,000 retail customer locations in 37 states. (See 20 Complaint ¶¶ 19, 30; PAC ¶¶ 22, 37.) 21 22 The 10 defendants are, principally, national magazine publishers and their distribution representatives. The five magazine publisher defendants are: 4 1 2 American Media, Inc. ("AMI"), the fourth largest publisher of consumer magazines, including six of the 15 best-selling weekly newsstand magazines; 3 Bauer Publishing Co. ("Bauer"), the largest publisher of newsstand magazines; 4 5 Hachette Filipacchi Media, U.S. ("Hachette"), publisher of, inter alia, HOME, Car and Driver, Road and Track, Popular Photography, Woman's Day, and ELLE; 6 7 Rodale, Inc. ("Rodale"), publisher of, inter alia, Prevention, Men's Health, Women's Health, and Runner's World; and 8 9 10 Time, Inc. ("Time"), the largest publisher of magazines overall in the United States, publishing more than 120 magazines including Time, People, Sports Illustrated, Golf, Fortune, and Money. 11 Approximately 80 percent of the magazines distributed by Anderson were published by the defendant 12 publishers. (See, e.g., Complaint ¶ 64; PAC ¶ 84.) 13 The so-called "distributor[]" defendants are companies that "perform no physical 14 distribution activities like warehousing, order assembly, delivery or in-store merchandising" (PAC 15 ¶ 16) but rather are retained by publishers to, inter alia, broker and manage the publishers' 16 relationships with wholesalers (see, e.g., Complaint ¶ 13; PAC ¶ 16). The four distributor defendants 17 are: 18 19 Distribution Services, Inc. ("DSI"), a subsidiary of AMI that provides marketing services to publishers, including AMI, Bauer, Hachette, and Rodale; 20 21 22 23 Curtis Circulation Co. ("Curtis"), an affiliate of Hachette; the largest national magazine distributor in the United States by volume, representing at least 400 publishers, including Hachette, Rodale, and AMI, with respect to hundreds of national titles; 24 25 26 Kable Distribution Services, Inc. ("Kable"), the second largest national distributor in the United States, representing more than 250 publishers, including Bauer, with respect to more than 650 magazines, annuals, and digests; and 27 28 Time/Warner Retail Sales & Marketing, Inc. ("TWR"), a national magazine distributor whose clients include Time, its corporate parent. 5 1 Curtis, Kable, and TWR, along with non-party Comag Marketing Group LLC ("Comag"), are the four 2 national distributors in the United States. 3 The remaining defendant, Hudson News Distributors LLC ("Hudson"), is a major 4 wholesaler. In 2008, four wholesalers accounted for 90 percent of single-copy magazine distribution: 5 Hudson, with a market share of 11 percent; The News Group, LP ("News Group"), with 21 percent; 6 Anderson with 27 percent; and Source Interlink Distribution, L.L.C. ("Source"), with 31 percent. (See 7 Complaint ¶ 30; PAC ¶ 37.) News Group was originally named a defendant in this action but was 8 shortly dismissed as part of a settlement. (See PAC ¶ 25.) The Complaint alleged that Source, like 9 Anderson, was a target of defendants' alleged conspiracy, which aimed to eliminate the two largest 10 magazine wholesalers; Source, however, obtained a restraining order, and after "defendants produced 11 documents in discovery, they agreed to enter into settlements with Source for the multi-year supply 12 of magazines." (PAC ¶ 26.) 13 B. The Single-Copy Magazine Sales Industry 14 Magazine wholesalers are responsible not only for delivering the magazines to retailers 15 but also for thereafter picking up from the retailers, tabulating, and destroying any copies that remain 16 unsold. (See, e.g., Complaint ¶¶ 29-30; PAC ¶ 33.) However, publishers have an incentive to see that 17 each retailer is overstocked, in order to ensure maximum sales and thereby maximize advertising 18 revenues (see, e.g., Complaint ¶ 31; PAC ¶¶ 34, 41); "[i]ndeed, nearly half of all newsstand magazine 19 titles have a 'sell-through' percentage as low as 80%--meaning that, of five magazines distributed by 20 the wholesaler, only one is actually sold to a consumer" (PAC ¶ 41). The cost of such overstocking 21 is borne not by the publishers that desire it, however, but rather by the wholesalers, for wholesalers 22 historically have been compensated only for the copies that retailers actually sold. (See, e.g., id.) 6 1 Thus, when only one of five copies distributed is sold to a consumer, the wholesaler must bear the 2 expense of retrieving the four unsold copies and transporting them back to its facilities for disposal 3 or destruction, while being paid for only the one sold copy. 4 Accordingly, Anderson and Source had advocated adoption of a different system, 5 under which the retailers would automatically report their sales to the publishers through use of 6 electronic checkout scanners, dubbed "scan-based trading," and the retailers themselves would destroy 7 all magazines they had not sold. Wholesalers would thereby be spared the unreimbursed cost of 8 picking up, counting, reporting, and destroying unsold copies. (See, e.g., Complaint ¶¶ 32-33; PAC 9 ¶ 42.) Publishers, however, opposed scan-based trading, citing fears of mistaken underreporting of 10 sales due to machine error (estimated to be some five percent of all sales); underreporting would 11 negatively affect the publishers' revenues from both sales and advertising. (See, e.g., Complaint ¶ 34; 12 PAC ¶ 43.) 13 In early January 2009, Anderson decided that it would announce the imposition on 14 publishers, as of February 1, 2009, of a $.07 distribution surcharge (the "Surcharge") for each 15 magazine copy Anderson received and distributed, regardless of whether the retailer sold the copy. 16 (See Complaint ¶ 39; PAC ¶ 49.) Some paragraphs of Anderson's Complaint and proposed amended 17 complaint allege that the Surcharge was "a temporary, stop-gap measure" (Complaint ¶ 39; PAC ¶ 49) 18 and characterize it as a "proposed . . . surcharge" (e.g., Complaint ¶ 40 (emphasis added); PAC ¶ 50 19 (emphasis added)); and the proposed amended complaint asserts that the Surcharge was "not . . . non- 20 negotiable" (PAC ¶ 51; see also id. ¶ 4 ("As defendants well know, the proposed surcharge itself was 21 negotiable.")). However, other paragraphs of the Complaint (unlike the PAC) cast the Surcharge in 22 a more intractable light. For example, the Complaint alleged that on January 12 and 13 Charles 23 Anderson, Anderson's chief executive officer ("CEO"), met with some of its largest publisher clients, 7 1 including Time, AMI, and Bauer, and "informed the publishers of Anderson's decision to impose the 2 $.07 per copy surcharge." (Complaint ¶ 41 (emphasis added); compare id. with PAC ¶ 51 3 (substituting "proposed temporary stop-gap measure" for "decision to impose the $.07 per copy 4 surcharge").) And the Complaint alleged that on "January 14, 2009, Mr. Anderson had a call-in 5 interview with the representative of an industry publication, The New Single Copy, during which he 6 publicly announced the surcharge and explained the industry constraints compelling that measure." 7 (Complaint ¶ 42 (emphasis added); compare id. with PAC ¶ 52 (substituting "underlying" for 8 "compelling").) 9 C. The Alleged Conspiracy 10 Anderson alleged that shortly after the mid-January announcement of its $.07 11 Surcharge, Source announced that Source too would impose a $.07-per-distributed-copy surcharge 12 on publishers (see Complaint ¶ 50; PAC ¶ 54), and that defendants decided to attempt to eliminate 13 Anderson or Source, or both, as wholesalers. It alleged that on at least two occasions in late January, 14 defendants invited Anderson to join their effort to eliminate Source. Thus, Michael Duloc, Kable's 15 president and CEO, in a telephone call with Frank Stockard, Anderson's president, discussed offering 16 Anderson exclusivity in certain geographic territories in exchange for Anderson's dropping its 17 proposed Surcharge; and Robert Castardi, Curtis's president, told Charles Anderson, "in words or 18 substance," that "[o]nce Source was excluded from the market and its business destroyed, . . . 19 Anderson could use its regional market power to 'get all your [Anderson's] profits from the retailers,'" 20 but, Castardi said, "'you need to let Source go out first,'" (Complaint ¶ 50; PAC ¶ 58). Anderson 21 declined the invitations to join in the elimination of Source. 8 1 Anderson alleged that Curtis (on behalf of Hachette, Rodale, and AMI) and Kable (on 2 behalf of Bauer), refused to enter into any legitimate substantive negotiations with Anderson. (See 3 PAC ¶ 66.) It alleged that Comag negotiated for a modified arrangement. And it alleged that TWR, 4 with respect to Time's magazines, met with Anderson to discuss alternatives to the Surcharge and 5 purported to agree to adjustments in the allocation of magazine distribution expense, asking Anderson 6 to make immediate payments on its accounts with them (see Complaint ¶¶ 52-53; PAC ¶ 65), but that 7 "Time and TWR never had any intention of honoring their commitment to continue to work with 8 Anderson" (PAC ¶ 69; see Complaint ¶ 55). Anderson alleged that in late January 2009, defendants 9 met or communicated with each other--in various combinations (see, e.g., PAC ¶¶ 56, 57, 59, 60, 61, 10 62, 63, 66)--and agreed that each of them would reject Anderson's proposed Surcharge, would refuse 11 any other accommodation, and would stop supplying Anderson with magazines. 12 Defendants understood that joint action was needed because in 2008 Curtis, the leading 13 national magazine distributor, representing publishers of some of the most popular magazines, had 14 tried to eliminate Anderson unilaterally and had failed. In that attempt, Curtis informed Wal-Mart, 15 one of Anderson's major retail clients, that Curtis's publisher clients would no longer supply 16 magazines to Anderson; Wal-Mart, preferring to use a single wholesaler to supply a given store, 17 responded that it would continue to purchase magazines only from Anderson even if that meant not 18 carrying the magazines of Curtis's publishers; and Curtis thus reversed course and resumed supplying 19 Anderson. (See Complaint ¶ 45; PAC ¶ 46.) "Curtis's failed unilateral attempt to eliminate Anderson 20 as a wholesaler confirmed to Curtis that concerted action among the major publishers and national 21 distributors was essential to achieve" the elimination of Anderson and to force retailers to deal with 22 wholesalers chosen by the publishers. (PAC ¶ 46; see Complaint ¶ 45.) Accordingly, the Complaint 23 alleged, 9 1 2 3 4 5 6 7 8 throughout the latter part of January [2009] and the early days of February, defendants--ostensibly each others' competitors--held numerous meetings during which they discussed dividing the U.S. distribution territory into two regions--one controlled by Hudson and the other controlled by News Group. For example, in furtherance of their conspiracy to cut off supply to Anderson and Source, defendants Curtis and Hudson met with their respective competitors, TWR and News Group, in January 2009 at Hudson's offices in North Bergen, New Jersey. 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 56. Moreover, [TWR's CEO Rich] Jacobsen made clear in a conversation with Source's CEO, Greg Mays, at a February 2 dinner meeting in New York, why Source and Anderson were being terminated. When Jacobsen told Mays that TWR would not be supplying any magazines to Source, Mays asserted to Jacobsen that with the distribution system being created by defendants, there would be no scan-based trading, the two remaining wholesalers would force reduced margins down to the retailers rather than to the publishers, and there would be absolute control over the market. Jacobsen's response, in words or substance, was: "Exactly--we now control this space." 19 (Complaint ¶¶ 55-56; see PAC ¶¶ 63, 81.) The Complaint alleged that 20 21 22 23 24 in late January, national distributor defendants Curtis, Kable, and TWR, and publisher defendants AMI, Bauer, Hachette, Rodale, and Time--acting in concert--cut off Anderson from its supply of magazines--including the most popular titles, like People and Sports Illustrated. (Complaint ¶ 47; see, e.g., PAC ¶¶ 66-67.) 25 Anderson, deprived of 80 percent of the magazines it normally distributed, was forced 26 to suspend its magazine wholesale business on February 7, 2009. (See Complaint ¶¶ 64-66; PAC 27 ¶¶ 84-86.) On March 2, 2009, creditors of Anderson forced the company into bankruptcy liquidation 28 proceedings. 29 Anderson alleged that "[d]efendants' conduct has reduced the output of magazines 30 through the wholesale market." (Complaint ¶ 73; PAC ¶ 93.) It alleged that that conduct has 31 "permanently reduced the choices available to retailers and their customers" (Complaint ¶ 74; PAC 32 ¶ 94) and that in some areas "wholesale distributors were temporarily unavailable to serve retailers" 33 (PAC ¶ 93), so that "for a significant period of time the retailers' customers had access to fewer 10 1 magazines as well" (id.). Further, the elimination of Anderson as a wholesaler allowed News Group 2 and Hudson to increase the prices charged to approximately 80 percent of the retailers that had 3 previously purchased magazines from Anderson. (See PAC ¶¶ 82, 95.) 4 Anderson commenced the present action on March 10, alleging principally that 5 defendants' agreement to boycott Anderson violated § 1 of the Sherman Act, 15 U.S.C. § 1; it also 6 alleged tortious interference with business relations and civil conspiracy in violation of state law. 7 Those originally sued included News Group, which, two days after the Complaint was filed, was 8 voluntarily dismissed in accordance with a release executed by Anderson, which had been forced to 9 sell certain distribution assets to News Group in February 2009. The remaining defendants eventually 10 moved pursuant to Fed. R. Civ. P. 12(b)(6) to dismiss the Complaint for failure to state a claim on 11 which relief can be granted; they argued, relying principally on Twombly, that the Complaint did not 12 set forth a plausible basis for finding a conspiracy in violation of the antitrust laws. Anderson 13 opposed the motions, contending that the Complaint met the Twombly/Iqbal standard but requesting 14 permission to file an amended complaint if the court disagreed. 15 D. The Dismissal of the Complaint 16 In an opinion dated August 2, 2010, reported at 732 F.Supp.2d 389, the district court 17 granted defendants' motions to dismiss the Complaint, see id. at 396-406. Citing the Supreme Court's 18 decision in Twombly, the court noted that 19 20 21 22 23 24 25 26 [a] complaint alleging an antitrust claim must set forth sufficient facts to raise a plausible suggestion that the purported parallel conduct stemmed from an agreement. . . . Thus allegations of parallel conduct coupled with bare assertions of conspiracy are not sufficient to state a claim; rather, parallel conduct allegations must be placed in a context that raises a suggestion of a preceding agreement. . . . Examples of parallel conduct allegations that would suffice under this standard include "parallel behavior that would probably not result from chance, coincidence, independent responses to common stimuli, or 11 1 2 mere interdependence unaided by an advance understanding among the parties." 3 732 F.Supp.2d at 396 (quoting Twombly, 550 U.S. at 556 & n.4 (emphasis ours)). The court noted 4 that 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 [a]ntitrust allegations need not be detailed with overt acts by each defendant, but must plausibly state how each defendant was involved in the alleged conspiracy. . . . Allegations connecting defendants to the conspiracy must be viewed in light of the complaint as a whole. 732 F.Supp.2d at 396 (internal quotation marks omitted) (emphasis added). The court concluded that Anderson's antitrust allegations did not meet Twombly's plausibility standard. The Complaint alleges that Defendants engaged in a broad industry-wide conspiracy. The ultimate goal of this alleged conspiracy was to eliminate both Anderson and non-party Source, two of the four largest magazine wholesalers . . . . This goal is not plausible. Publishers and national distributors have an economic self-interest in more wholesalers, not fewer; more wholesalers yields greater competition, which is good for suppliers. Destroying Anderson and Source would reduce the publisher's wholesale outlets from four to two and would give Hudson and News Group, the two remaining major wholesalers, 90% of the market share . . . . This is too much market power to yield to wholesalers. Indeed, the Complaint alleges that Anderson's demise has substantially reduced the output of magazines as well as the ability of retailers to obtain magazines . . . . It is implausible that magazine publishers would conspire to deny retailers access to their own products. Collusion to destroy Anderson and non-party Source--the ultimate goal of the alleged conspiracy--is facially implausible. 27 732 F.Supp.2d at 396-97 (emphases added). Citing, inter alia, a transcript of Charles Anderson's 28 interview with The New Single Copy's representative ("Interview Tr."), the court noted that 29 30 31 32 33 34 35 36 [t]he Defendants[] had different reactions to Anderson's unilateral Surcharge. That diversity compounds the implausibility of Anderson's antitrust claim. Anderson predicates its antitrust claim on a theory of conscious parallel conduct, i.e., a pattern of uniform business conduct. The Complaint's core parallel conduct allegation is that Defendants cut off 80% of Anderson's magazine supply . . . . The Defendants, however, reacted differently to Anderson's Surcharge: AMI, like non-party C[omag], continued to supply magazines to Anderson and thus could not have participated in the 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 parallel conduct; Bauer and Time held a cordial meeting with Anderson and responded amicably to the Surcharge . . . ; TWR agreed to a 2% discount off the cover price of all Time weeklies or a 2.75% discount off the cover price for all People weeklies ([Interview Tr. at 2]); . . . Kable offered Anderson exclusivity in certain territories if Anderson dropped the Surcharge . . . ; and Curtis informed Mr. Anderson that he "would like to get this worked out," but that he would "have to go with whatever Rich [Jacobsen, CEO of Defendant TWR] does" . . . . Conspirators hatching a concerted scheme to destroy Anderson would not have reacted so differently to the Surcharge. The dramatic differences among the Defendants' reactions undermine Anderson's theory of conscious parallel conduct. 732 F.Supp.2d at 397 (footnote omitted) (emphases added). The court further found that the Complaint did not provide a context lending itself to an inference of collusion: 15 16 17 18 19 20 21 Even if the Complaint plausibly alleges conscious parallel conduct, however, the Court would still grant Defendants' motion to dismiss because the Complaint fails to place the parallel conduct in a context plausibly suggesting collusion. The Complaint does not contain allegations of direct evidence of a conspiracy; there are, for example, no allegations of statements by an insider informant, nor are there allegations of records disclosed through a government investigation.FN9 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 FN9. Rather, Anderson relies on several vague statements by executives of some of the Defendants[] regarding collusion (Comp. ¶¶ 49, 50, 52, 54, 56.) These statements are insufficient. See below the discussion of the sufficiency of the antitrust allegations as to the Defendants individually. Anderson also relies heavily on paragraph 55 of the Complaint, which alleges that "throughout the latter part of January and the early days of February" (i.e., the entire duration of the alleged conspiracy) certain unnamed defendants held "numerous meetings" in unspecified places; that (at some indeterminate date) Curtis, TWR, News Group, and Hudson, met at Hudson's New Jersey offices; and that during these alleged meetings, Defendants discussed dividing the U.S. distribution territory into two regions, one controlled by Defendant Hudson and the other by non-party News Group. Like the vague statements of some of the Defendants' executives, these allegations are also insufficient to plausibly suggest a prior agreement among Defendants. 40 .... 13 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 The context here is that until January 14, 2010 there is no allegation of conspiracy. On that date, Anderson initiated a $.07 Surcharge on a take it or leave it basis. The demand was presented by a widely circulated trade magazine. Anderson's demand required a response. While the responses varied, ultimately the magazine publishers decided not to acquiesce to Anderson's demand. In this context, the Defendants' decision to stop doing business with Anderson--the key parallel conduct allegation--does not create an inference of collusion; rather, it is "in line with a wide swath of rational and competitive business strategy unilaterally prompted by common perceptions of the market." Twombly, 550 U.S. at 556, 127 S.Ct. 1955. 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 The context of the alleged parallel conduct is Anderson's unilateral Surcharge. The Surcharge drove Defendants' interactions with Anderson, as Anderson initially desired. Anderson publicly announced the Surcharge on January 14, 2009, and the claimed conspiracy began almost immediately thereafter, unfolding rapidly and driving Anderson out of business within weeks (¶¶ 42, 47, 66.) The Complaint recognizes the centrality of the Surcharge by highlighting it in several paragraphs (¶¶ 39-44) and presenting it as the backdrop to Defendants' alleged conspiracy: "[D]efendants saw Anderson's proposed fee as nothing short of an opportunity to eliminate Anderson as a wholesaler" (Comp. ¶ 44.) 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 But that characterization does not describe what happened. The Defendants were not acting in a vacuum; they were reacting to Anderson's Surcharge, an added fee on all single-copy magazines. Anderson presented the Surcharge as an ultimatum: the Defendants would either have to accept the Surcharge in writing or lose Anderson's services ([Interview Tr.] at 4, 10.) Definitive in his presentation of the Surcharge, Mr. Anderson recognized that the publishers would "be making decisions as to what they needed to do" ([Interview Tr.] at 5.) The magazine publishers did not acquiesce to Anderson's demands and accordingly Anderson's services were no longer available. Clearly the Defendants made a business decision--and one that each of the Defendants had to, and did, make quickly because of Anderson's demand. While the decision resulted in Anderson losing 80% of its supply of magazines, this was unchoreographed behavior, a common response to a common stimulus. . . . The Defendants responded to Anderson's unilateral demand, a negative stimulus, by pursuing similar but predictable policies to protect their business interests. Unilateral parallel conduct is completely plausible in this context. The parallel conduct itself does not create an inference of collusion to destroy Anderson; and the Complaint's allegations are insufficient to show that the parallel conduct was collusive. 40 732 F.Supp.2d at 397-99 & n.9 (emphases ours); see id. at 401 ("Anderson created a common 41 economic stimulus, impelling an immediate market reaction. . . . Publisher[s] and distributors each 14 1 decided that, rather than accept the Surcharge, they would not do business with Anderson. Having 2 proposed its pay-it-or else Surcharge, Anderson can not claim collusion in the Defendants' refusal to 3 acquiesce to its self-destructive demand." (emphases added)). 4 The court noted Anderson's allegations that Curtis in 2008 had attempted to cut 5 Anderson off unilaterally but had failed, and that that failure had taught the defendants that joint 6 action was needed to boycott a major wholesaler successfully; but the court characterized those 7 allegations as legal arguments that it found unpersuasive. 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 [I]t is plausible that each of the publisher Defendants unilaterally stopped shipping magazines to Anderson rather than pay the Surcharge. Without that Surcharge, Anderson said it would not offer its distribution services. In these circumstances, Defendants conducted a cost/benefit analysis of the financial impact of payment of Anderson's Surcharge, as opposed to the business lost if their competitor publishers did not also stop shipping magazines to Anderson. Having concluded that their business interests favored rejecting Anderson's ultimatum, the magazine publishers stopped shipping magazines to Anderson, betting that their competitors would follow suit. And if that expectation was ill-founded, then the leading publisher could resume business relations with Anderson, just as Curtis did in 2008. Id. at 400 (emphasis added). The court stated that [a]ccepting all non-conclusory allegations as true, Anderson alleges only that Curtis, TWR, News Group, and Hudson, met at Hudson's New Jersey offices to discuss dividing the U.S. distribution territory into two regions, one controlled by Hudson and the other by News Group . . . ; that Curtis, Kable, and TWR, Bauer, Hachette, Rodale, and Time cut off 80% of Anderson's magazine supply . . . ; that Hudson poached several of its employees during the alleged conspiracy . . . ; that Anderson was forced to lay off thousands of employees and sell its distribution-related assets to News Group at fire-sale prices . . . ; and that News Group has also succeeded in taking over Anderson's retail distribution business . . . . 30 732 F.Supp.2d at 402. The court concluded that these allegations presented only "an economically 31 implausible antitrust conspiracy" theory "based on sparse parallel conduct allegations" that lacked "a 32 context suggesting a preceding agreement." 732 F.Supp.2d at 402. The court stated that "[w]hile a 33 court takes all factual allegations as true on a motion to dismiss, . . . factual inferences are not entitled 34 to the same benefit." Id. (emphasis added). 15 1 The district court also found that the Complaint lacked sufficient factual allegations 2 to permit an inference of culpability on the part of any given defendant. As to Curtis, the court found 3 that the statements attributed to CEO Robert Castardi were "not inculpatory"; his statement that he 4 was 5 6 7 8 9 10 11 "going to have to go with whatever Rich [Jacobsen, CEO of TWR] does" . . . suggests only that he would wait to see what TWR did and that, in fact, he had no actual knowledge of Jacobsen's plans regarding Anderson. . . . Similarly, Castardi's statement to Mr. Anderson, "[Y]ou need to let Source go out first" . . . is not, as Anderson argues, an invitation to join a massive antitrust conspiracy. 732 F.Supp.2d at 402 (emphases added). 12 As to TWR, the court noted that the allegations of its attendance at the meeting in the 13 Hudson offices and of the statements by TWR's CEO Jacobsen were "insufficient to plausibly allege 14 a conspiratorial agreement," and that when Jacobsen on February 2 explained the elimination of 15 Anderson and Source by saying, "'we now control this space'" he was merely "describing the state of 16 the magazine industry." 732 F.Supp.2d at 402. The court found that the allegation that "when Mr. 17 Anderson first told Jacobsen of Castardi's statements indicating that Curtis would follow TWR, 18 Jacobsen indicated he realized Anderson knew there had been collusion" merely asked that 19 "conspiracy [be] inferred from silence." Id. (internal quotation marks omitted) 20 As to Kable, the court found that, other than alleging that Kable cut off Anderson's 21 magazine supply, the Complaint alleged only that Kable's President and CEO Michael Duloc offered 22 Anderson exclusive distribution rights in certain territories if Anderson would drop the Surcharge. 23 "Duloc[]'s offer does not suggest a preceding agreement; it indicates only a unilateral offer of 24 exclusive distributorship." Id. at 403 (emphasis added). 16 1 As to DSI, the court found that the Complaint "does not allege that DSI engaged in any 2 conspiratorial conduct; it alleges only that DSI is a subsidiary of AMI and a provider of sales and 3 marketing services to publishers." Id. 4 The court found that the Complaint fared no better with respect to any of the publisher 5 defendants. As to AMI, the court found that Anderson was collaterally estopped from asserting that 6 AMI participated in the boycott of Anderson: 7 8 9 10 11 12 13 The Court . . . takes judicial notice of an Order issued in a proceeding in Delaware Chancery Court finding that AMI continued to ship magazines to Anderson in February 2009, after the alleged boycott occurred. . . . Anderson and AMI were parties to the Delaware proceeding, triggering the doctrine of collateral estoppel. . . . Therefore, the Court rejects Anderson's antitrust allegations as to AMI. Id. (emphasis added). As to the other four publisher defendants, the court stated that 14 15 16 17 18 19 20 21 22 [t]he Complaint lacks specific allegations as to the publisher Defendants (Time; Bauer; Hachette; and Rodale) other than to allege that they collectively cut off Anderson from its magazine supply . . . . Anderson attempts to implicate the publisher Defendants in the conspiracy through their relationship with the national distributor Defendants . . . . The Complaint's allegation of an agency relationship, however, is conclusory. Moreover, an agency relationship with the national distributor Defendants is insufficient where, as here, the Complaint fails as to the national distributor Defendants. Id. (emphases added). 23 Finally, as to Hudson, the district court noted that although Anderson initially alleged 24 that Hudson took over Anderson's distribution business, Anderson had, by letter to the court, 25 withdrawn that assertion. The court reasoned that as Hudson was a wholesaler, i.e., an Anderson 26 competitor rather than supplier, Hudson could not engage in conduct that "parallel[ed]" that of the 27 publishers or distributors, and thus, there was "no conceivable" basis for a claim by Anderson against 28 Hudson: 17 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 The Complaint fails to allege parallel conduct as to Hudson. As the only magazine wholesaler Defendant, Hudson is uniquely situated. The Complaint does not allege that Hudson cut off Anderson's magazine supply; indeed, as a wholesaler, Hudson could not cut off Anderson's magazine supply. The Complaint alleges only that Hudson poached several of Anderson's employees during the alleged conspiracy . . . , and that Hudson took over Anderson's retail distribution business . . . . In a letter to the Court dated June 9, 2010, however, Anderson withdrew its allegation that Hudson has taken over Anderson's retail distribution business . . . . There is thus no conceivable role for Hudson in the alleged conspiracy. The single remaining allegation-that Hudson poached several of Anderson's employees--is plainly insufficient to plausibly allege an antitrust claim as to Hudson. 732 F.Supp.2d at 403 (emphases added). 14 Having found that the Complaint provided no plausible basis for a Sherman Act claim 15 against any defendant, the court also dismissed Anderson's state-law claims for tortious interference 16 with business relations and civil conspiracy, concluding that the flaws with respect to its antitrust 17 claims also meant that the state-law claims were not viable. See id. at 404-05. 18 The district court denied Anderson's request for permission to file an amended 19 complaint, noting its discretion to deny such a request "where a plaintiff fails to demonstrate it could 20 remedy the complaint's deficiencies," 732 F.Supp.2d at 405. The court found that in this case, 21 22 23 24 25 26 27 28 29 [t]he defects in Anderson's Complaint are not curable. The context of the alleged antitrust conspiracy--the Surcharge that Anderson tried to impose on the industry to Anderson's advantage and the disadvantage of everyone else--belies the viability of Anderson's antitrust claim. Anderson cannot deny that it decided to impose a Surcharge, and the Court must view any additional allegations of conspiratorial behavior through the lens of the Surcharge. . . . Anderson's antitrust claim . . . is based on an economically implausible theory . . . in which the Defendants merely reacted to a common and dramatic market stimulus. 30 31 32 33 34 35 36 37 The incurability of Anderson's antitrust allegations, true as to all the Defendants, is especially true as to AMI, DSI, and Hudson. AMI continued to ship magazines to Anderson and thus did not participate in the boycott of Anderson, the heart of this action. DSI cannot be held liable merely because it is a subsidiary of AMI, which is all Anderson alleges. Amending the Complaint's allegations as to Hudson would likewise be futile because there is no conceivable role for Hudson in the alleged conspiracy: as a wholesaler, Hudson could not cut off Anderson's magazine supply; and Anderson has 18 1 2 withdrawn its allegation that Hudson has taken over Anderson's retail distribution business. 3 4 5 6 7 8 In addition to the overall implausibility of Anderson's antitrust claim, the elimination of Hudson from the alleged conspiracy necessitates dismissal of the entire Complaint with prejudice. Anderson has argued that Hudson was critical to the conspiracy . . . . Yet because Anderson cannot allege that Hudson participated in the conspiracy, Anderson's Complaint is incurable by its own admission. 9 10 11 732 F.Supp.2d at 405 (emphases added). E. Anderson's Motion for Reconsideration and for Permission To File Its Proposed Amended Complaint 12 Anderson timely moved pursuant to Fed. R. Civ. P. 59(e) for reconsideration, arguing 13 principally that, in dismissing the Complaint, the district court drew unjustified inferences and 14 overlooked allegations of material facts. Anderson also sought reconsideration of the denial of its 15 request for leave to file an amended complaint, and it attached the proposed amended complaint to 16 its motion. The PAC reiterates certain allegations made in the Complaint and contains specific 17 additional allegations as to meetings, conversations, and e-mails between or among various named 18 individual coconspirators on or about specific dates. It includes the following allegations: 19 20 21 22 23 24 25 26 27 [F]our days after Anderson's public announcement of the surcharge, the presidents of the two largest national distributors, Castardi, the president of Curtis, and Michael Duloc ("Duloc"), the president and CEO of Kable, attended a meeting on Sunday, January 18, 2009 to plan their collusive action. Those two competitors represent and act on behalf of all but one of the defendant publishers: Curtis represents and acts on behalf of AMI, Hachette and Rodale; and Kable represents and acts on behalf of Bauer. The only publisher not present or represented at the Sunday meetings was defendant Time and its national distributor, TWR. 28 29 30 31 32 33 57. On January 22, 2009, however, four days after the Sunday meeting, Kable, pursuant to the conspiracy, communicated with its competitor, TWR, ostensibly to "catch up on a few" unspecified "IPDA type items." The IPDA--or International Periodical Distributors Association--is precisely the type of trade organization that has been used perennially by competitors to attempt to mask their illegal, anti-competitive communications. 19 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 58. In at least two instances during January 2009, after Source had also proposed a $.07 surcharge, certain defendants invited Anderson to join the conspiracy to eliminate Source as a wholesaler by pointing out that Anderson could profit by taking over Source's business and obtaining its profits through price increases imposed on the retailers. Thus, Castardi of Curtis told Mr. Anderson that "you need to let Source go out first." In certain areas--Arizona, for example--Anderson and Source were the only wholesalers. Once Source was excluded from the market and its business destroyed, Castardi told Mr. Anderson, in words or substance, that Anderson could use its regional market power to "get all your [Anderson's] profits from the retailers." And in a phone call with Frank Stockard, President of Anderson, Duloc of Kable discussed the idea of offering Anderson exclusivity in certain territories in exchange for Anderson retracting the proposed surcharge. According to Duloc, Anderson could obtain the profits it desired by using its exclusivity arrangement to increase the prices to retailers. Anderson refused to participate in this blatantly unlawful market allocation. Kable responded by reaffirming its participation in defendants' boycott of Anderson, thereby refusing to supply Anderson with the magazines it distributes, including those published by defendant Bauer. 19 (PAC ¶¶ 56-58 (emphases added).) According to the Complaint, "Duloc from Kable" proceeded to 20 solicit Sullivan, "the president and CEO of . . . Comag to join defendants' conspiracy" to end 21 shipments to Anderson and Source. (PAC ¶ 59.) Comag, however, refused (see id.), and subsequent 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 [e]-mail exchanges and transmissions among defendants Rodale, DSI, AMI and Bauer, show that defendants perceived Comag's actions as a potential threat to the cohesion and unity of their conspiracy and to defendants' goal for 100% participation by the publishers and national distributors in the boycott of Anderson and Source. On January 29, 2009, Richard Alleger, a vice president at Rodale, sent an e-mail to Michael Porche ("Porche"), the president and CEO of DSI, stating that he had just read an e-mail from Comag to its clients: "they have reached an understanding with BOTH Anco [i.e., Anderson] and Source and will continue to SHIP! Sullivan [the CEO of Comag] is dangerous." Porche forwarded the message to the president of AMI--Rodale's competitor--who in turn forwarded it to Michael Roscoe, a consultant and former DSI employee, who was one of the conduits through which the conspiracy was effectuated. 35 36 37 38 39 61. Two days later, on Saturday, January 31, Rodale complained again, this time to Bauer, another of its co-conspirators and competitors, that Comag had agreed to continue to supply Source. Confirming the intent, and obviously anticipating the success, of the conspiracy, Bauer reassured Rodale, stating: "Doesn't matter [S]ource won't be around much longer." 40 (PAC ¶¶ 60-61 (emphases added).) 20 1 In the meantime, according to the proposed amended complaint, 2 3 4 [o]n or about January 25, 2009, the presidents of competitors TWR and Kable scheduled a breakfast meeting for Thursday, January 29, 2009 to discuss the conspiracy. 5 6 7 8 9 10 11 12 13 63. Hudson was at the heart of the conspiratorial meetings. After business hours on or about January 29, 2009, key employees of certain defendants--ostensible competitors--including Dennis Porti of Curtis and Michael Cvrlje of TWR, met at Hudson's offices in North Bergen, New Jersey. David Parry of News Group--a competitor of Hudson--and John Rafferty of DSI, also were present at that January 29 meeting at Hudson's offices. At this and the other meetings among the defendants, they discussed and planned their collusive activity, including their market allocation agreement with respect to the Anderson and Source business and customers. 14 (PAC ¶¶ 62-63 (as amended by letter from Anderson's counsel to the district court dated October 4, 15 2010 ("Amending Letter"), at 1 (emphases added)).) Thus, in late January, 16 17 18 19 20 21 22 23 24 Curtis, on behalf of publishers Hachette, Rodale and AMI, and Kable, on behalf of publisher Bauer, acting in concert with the other defendants and pursuant to and in furtherance of defendants' conspiracy to eliminate Anderson as a wholesaler, . . . cut Anderson off from its supply of their magazines. . . . [O]n the morning of January 29, 2009, Curtis sent an e-mail to its publisher clients, informing them that, "effective immediately, Curtis is suspending all further shipments of magazines to all Anco [i.e., Anderson] wholesaler operations." Curtis clients AMI and Hachette cut off Anderson soon afterward .... 25 (PAC ¶ 66 as amended by Amending Letter at 2 (emphases added).) Anderson alleged that the only 26 magazines it received from AMI and Hachette thereafter were "a limited number of magazines . . . 27 that were already 'in the pipeline' from the magazine printers and could not be diverted." Id. 28 On Monday February 2, two business days later, TWR and Time cut off the supply of 29 Time's magazines to Anderson. (See PAC ¶ 67.) Although on January 31, TWR's CEO Jacobsen had 30 led Anderson to believe that TWR agreed to a continuing relationship, with financial accommodations 31 that obviated Anderson's proposed Surcharge, TWR and Time instead joined, or had joined, the 32 agreement to boycott Anderson: 21 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 [Anderson] was led by Jacobsen to believe that TWR and Anderson had an agreement that would obviate the need for a surcharge, an agreement for an increase of 2.00% in the discount to Anderson of the magazines' cover prices for all Time weeklies, and 2.75% for all People weeklies. Anderson also was led to believe by Jacobsen that TWR also agreed to discuss scan-based trading on Monday, February 2, 2009, in return for which, after the scan-based trading call, Anderson would make a $13 million payment to TWR for amounts supposedly due. Anderson rescinded its fee proposal as a result of this compromise settlement. .... 67. On February 2, Time and TWR--acting in concert with the other defendants, and pursuant to and in furtherance of defendants' conspiracy to eliminate Anderson as a wholesaler--reneged on its agreement to continue to supply Time's magazines to Anderson. Jacobsen informed Anderson that TWR and Time executives had decided "to change the channel," that "they were going to have to use two wholesalers," and that "that was the way it was going to be." .... 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 70. Statements made by the defendants to Anderson also make clear that the defendants, as a result of their inter-competitor meetings and communications, had agreed to a coordinated boycott of Anderson and Source. On or about January 21, 2009, after talking with representatives of TWR and Kable, Mr. Anderson spoke with Castardi, the president and CEO of defendant Curtis. Castardi, acting on behalf of Curtis as well as all the publishers represented by Curtis--including publisher defendants AMI, Hachette, and Rodale--told Mr. Anderson, in words or substance, that "I [Castardi] don't want a problem. I would like to get this worked out. But I'm going to have to go with whatever Rich [Jacobsen, CEO of defendant TWR] does." When Mr. Anderson later told Jacobsen on January 31, 2009 what Castardi had told him-that "[Castardi's] going whatever way you [Jacobsen] go"--Jacobsen did not deny it, but instead crossed his arms, nodded in agreement and smiled. 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 71. At the January 31 meeting with Jacobsen, Jacobsen told Mr. Anderson that he "ha[d] Greg Mays [the CEO of Source] flying in at 1:00 pm to meet with me. And I'm going to deliver the message that, as long as I'm at TWR or Ann Moore is at Time, we will never, ever do business with Source again." Indeed, TWR's competitor, Curtis, was already aware of this information--the same day, a Source executive was advised by Castardi, the president of Curtis that, on January 31, he (Castardi) knew, with "100% certainty," that TWR, Bauer and AMI would refuse to supply product to Source--even though, by this time, Source had publicly rescinded its surcharge proposal. 42 (PAC ¶¶ 65, 67, 70-71 (emphases added).) 22 1 In an order dated October 25, 2010, also reported at 732 F.Supp.2d 389, the district 2 court denied Anderson's motions for reconsideration and for leave to file the proposed amended 3 complaint, see id. at 406-07. In denying reconsideration, the court noted principally that Anderson 4 did not point to anything the court had overlooked but merely reargued contentions already addressed 5 by the court. 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 In its Opinion, the Court found that the alleged antitrust conspiracy was not plausible because "publishers and national distributors have an economic selfinterest in more wholesalers, not fewer; more wholesalers yields greater competition, which is good for suppliers," (Op.8.) Specifically, the Court held that "it is implausible that magazine publishers would conspire to deny retailers access to their own products," (Id.), and noted that, in the Complaint, Anderson itself pointed out that its elimination as a wholesaler has substantially reduc[ed] the output of magazines . . . and the ability of retailers to obtain those magazines. . . . Because "determining whether a complaint states a plausible claim is context-specific, requiring the reviewing court to draw on its experience and common sense," Ashcroft v. Iqbal, --- U.S. ----, ---, 129 S.Ct. 1937, 1940, 173 L.Ed.2d 868 (2009), the Court's conclusion was neither impermissible, nor "clear error." 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 Anderson also argues that the Court's determination that the 7-cent surcharge was a "non-negotiable take-it-or-leave-it" demand was "mistaken" and "overlooks the fact, recognized in another part of the Court's Opinion, that neither Anderson nor Defendants treated it as such and that Anderson was entirely flexible and willing to compromise . . . ." (Pl. Mem. 4.) This argument is unavailing. Anderson impliedly admits that the Court did not "overlook" this information because, as Anderson points out, the Court recognized in another part of its Opinion that the Defendants had varied reactions to the surcharge. Additionally, the fact that the Defendants had several different reactions to the surcharge--whether the surcharge was negotiable or not-clearly suggests the absence of an antitrust conspiracy. Plaintiffs impliedly ask the Court to assume that either (1) the wholesalers first had several different reactions to the announced surcharge and then abruptly changed course, deciding to engage in unlawful collective action; or (2) the original nonparallel conduct was nothing more than a ruse. The most plausible scenario, however, is that the Defendants each separately came to a similar conclusion-that they did not want to pay a 7-cent surcharge. Thus, the Court permissibly determined that the Defendants' rejection of the surcharge was not plausibly the product of collective action and was simply "a common response to a common stimulus." 39 732 F.Supp.2d at 406-07 (other internal quotation marks omitted) (emphases added). 23 1 2 The district court denied Anderson's motion for permission to file its proposed amended complaint, attached to the motion for reconsideration, stating only as follows: 3 4 5 6 7 As to Plaintiffs' request for leave to amend its Complaint, there is no basis for it. The addition of numerous conclusory allegations does not cure the deficiencies of the Complaint the Court dismissed on August 2, 2010[.] Id. at 407. II. DISCUSSION 8 On appeal, Anderson contends principally that the fact-specific allegations of its 9 Complaint and of the proposed amended complaint--which the district court refused to allow 10 Anderson to file, ruling that it was conclusory and did not cure the deficiencies that the court found 11 in the Complaint--sufficed to support a plausible claim of conspiracy and thereby to state a claim 12 under § 1 of the Sherman Act. Whether or not the district court correctly viewed the allegations of 13 the Complaint itself as too conclusory, we conclude that the court erred in ruling that the additional 14 factual allegations in the PAC were equally conclusory and provided no plausible basis for an 15 inference of conspiracy. In light of the PAC's allegations, we have difficulty with the court's antitrust 16 analysis and its application of Twombly's plausibility test. 17 A. The Sherman Act, Plausibility, and Standards of Review 18 Rule 8 of the Federal Rules of Civil Procedure provides that a complaint seeking relief 19 "must contain . . . a short and plain statement of the claim showing that the pleader is entitled to 20 relief." Fed. R. Civ. P. 8(a)(2). This Rule does not countenance pleadings that are conclusory; it 21 requires factual allegations that are sufficient to "give the defendant fair notice of what the . . . claim 22 is and the grounds upon which it rests." Twombly, 550 U.S. at 555 (internal quotation marks 23 omitted). Conclusory allegations of "participation" in a "conspiracy" have long been held insufficient 24 1 to state a claim. See, e.g., X-Men Security, Inc. v. Pataki, 196 F.3d 56, 71 (2d Cir. 1999); Thomas 2 v. Roach, 165 F.3d 137, 147 (2d Cir. 1999); Ostrer v. Aronwald, 567 F.2d 551, 553 (2d Cir. 1977). 3 "Rule 8(a) 'contemplate[s] the statement of circumstances, occurrences, and events in support of the 4 claim presented' and does not authorize a pleader's 'bare averment that he wants relief and is entitled 5 to it.'" Twombly, 550 U.S. at 555 n.3 (quoting 5 C. Wright & A. Miller, Federal Practice & Procedure 6 § 1202, at 94, 95 (3d ed. 2004)). 7 For a complaint to be sufficient, the claim asserted must be one that, in light of the 8 factual allegations, is at least "plausible." E.g., Twombly, 550 U.S. at 570. To present a plausible 9 claim, the "pleading must contain something more . . . than . . . a statement of facts that merely creates 10 a suspicion [of] a legally cognizable right of action." Id. at 555 (internal quotation marks omitted) 11 (emphasis ours). It must allege facts that would be sufficient to permit a reasonable inference that the 12 defendant has engaged in culpable conduct: "A claim has facial plausibility when the plaintiff pleads 13 factual content that allows the court to draw the reasonable inference that the defendant is liable for 14 the misconduct alleged." Iqbal, 129 S. Ct. at 1949. 15 16 17 18 19 20 21 22 The Sherman Act prohibits, inter alia, "[e]very contract, combination . . . , or conspiracy, in restraint of trade or commerce among the several States." 15 U.S.C. § 1. Because § 1 of the Sherman Act "does not prohibit [all] unreasonable restraints of trade ... but only restraints effected by a contract, combination, or conspiracy," Copperweld Corp. v. Independence Tube Corp., 467 U.S. 752, 775 (1984), "[t]he crucial question" is whether the challenged anticompetitive conduct "stem[s] from independent decision or from an agreement, tacit or express" . . . . 23 Twombly, 550 U.S. at 553 (quoting Theatre Enterprises, Inc. v. Paramount Film Distributing Corp., 24 346 U.S. 537, 540 (1954) (emphasis ours)). 25 Agreements within the scope of § 1 may be either "horizontal," i.e., "agreement[s] 26 between competitors at the same level of the market structure," or "vertical," i.e., "combinations of 25 1 persons at different levels of the market structure, e. g., manufacturers and distributors." United States 2 v. Topco Associates, Inc., 405 U.S. 596, 608 (1972). As to horizontal agreements, "[o]ne of the 3 classic examples of a per se violation of § 1 is an agreement between competitors at the same level 4 of the market structure to allocate territories in order to minimize competition." Id.; see id. at 609 n.9 5 ("remov[ing any] doubt" that "horizontal territorial limitations, unaccompanied by price fixing, are 6 per se violations of the Sherman Act"). Vertical restraints that do not involve price-fixing are 7 generally judged under the "rule of reason, which requires a weighing of the relevant circumstances 8 of a case to decide whether a restrictive practice constitutes an unreasonable restraint on competition." 9 Monsanto Co. v. Spray-Rite Service Corp., 465 U.S. 752, 761 (1984); see, e.g., Continental T.V., Inc. 10 v. GTE Sylvania Inc., 433 U.S. 36 (1977). The Supreme "Court has long held that certain concerted 11 refusals to deal or group boycotts are so likely to restrict competition without any offsetting efficiency 12 gains that they should be condemned as per se violations of § 1 of the Sherman Act." Northwest 13 Wholesale Stationers, Inc. v. Pacific Stationery & Printing Co., 472 U.S. 284, 290 (1985); see, e.g., 14 Klor's, Inc. v. Broadway-Hale Stores, Inc., 359 U.S. 207 (1959). 15 In Klor's, the plaintiff retailer ("Klor's"), which competed against a national retail chain 16 ("Broadway-Hale"), alleged a conspiracy that was both vertical and horizontal. It alleged, inter alia, 17 that 10 national manufacturers of household appliances "conspired among themselves and with 18 Broadway-Hale . . . not to sell to Klor's." Id. at 209. The Supreme Court noted that "some 19 agreements['] . . . validity depend[s] on the surrounding circumstances," while other "classes of 20 restraints . . . from their 'nature or character' [a]re unduly restrictive, and hence forbidden by both the 21 common law and the statute," id. at 211 (quoting Standard Oil of New Jersey v. United States, 221 22 U.S. 1, 58, 65 (1911)). Reversing the grant of summary judgment against Klor's, the Court found that 23 "Klor's allegations clearly show one type of trade restraint and public harm the Sherman Act forbids," 24 Klor's, 359 U.S. at 210. "Group boycotts, or concerted refusals by traders to deal with other traders, 25 have long been held to be in the forbidden category." Id. at 212. 26 1 In order to establish a conspiracy in violation of § 1, whether horizontal, vertical, or 2 both, proof of joint or concerted action is required; proof of unilateral action does not suffice. See, 3 e.g., Monsanto, 465 U.S. at 761 ("there is [a] basic distinction between concerted and independent 4 action--a distinction not always clearly drawn by parties and courts"). "Circumstances must reveal 5 'a unity of purpose or a common design and understanding, or a meeting of minds in an unlawful 6 arrangement.'" Id. at 764 (quoting American Tobacco Co. v. United States, 328 U.S. 781, 810 7 (1946)). "Independent action is not proscribed. A manufacturer of course generally has a right to 8 deal, or refuse to deal, with whomever it likes, as long as it does so independently." Monsanto, 465 9 U.S. at 761 (emphasis added). 10 Although the district court in the present case, as noted in Part I.D. above, faulted 11 Anderson's Complaint for "not contain[ing] allegations of direct evidence of a conspiracy," 732 12 F.Supp.2d at 397 (emphasis added), conspiracies are rarely evidenced by explicit agreements, but 13 nearly always must be proven through "inferences that may fairly be drawn from the behavior of the 14 alleged conspirators," Michelman v. Clark-Schwebel Fiber Glass Corp., 534 F.2d 1036, 1043 (2d Cir. 15 1976); see, e.g., United States v. Snow, 462 F.3d 55, 68 (2d Cir. 2006) ("conspiracy by its very nature 16 is a secretive operation, and it is a rare case where all aspects of a conspiracy can be laid bare in court 17 with . . . precision") (internal quotation marks omitted), cert. denied, 549 U.S. 1150 (2007). In order 18 to prove a conspiracy, "the antitrust plaintiff should present direct or circumstantial evidence that 19 reasonably tends to prove that the [defendant] and others had a conscious commitment to a common 20 scheme designed to achieve an unlawful objective." Monsanto, 465 U.S. at 764 (internal quotation 21 marks omitted) (emphasis added). 22 At the pleading stage, a complaint claiming conspiracy, to be plausible, must plead 23 "enough factual matter (taken as true) to suggest that an agreement was made," i.e., it must provide 27 1 "some factual context suggesting [that the parties reached an] agreement," not facts that would be 2 "merely consistent" with an agreement. Twombly, 550 U.S. at 556, 549, 557. A complaint alleging 3 merely parallel conduct is not sustainable: A statement of parallel conduct, even conduct consciously undertaken, needs some setting suggesting the agreement necessary to make out a § 1 claim[, some] further circumstance pointing toward a meeting of the minds . . . . An allegation of parallel conduct is thus much like a naked assertion of conspiracy in a § 1 complaint: it gets the complaint close to stating a claim, but without some further factual enhancement it stops short of the line between possibility and plausibility of "entitle[ment] to relief. . . . [T]erms like "conspiracy," or even "agreement," are border-line: they might well be sufficient in conjunction with a more specific allegation--for example, identifying a written agreement or even a basis for inferring a tacit agreement . . . . 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Id. at 557 (other internal quotation marks omitted) (emphases added). 15 However, to present a plausible claim at the pleading stage, the plaintiff need not show 16 that its allegations suggesting an agreement are more likely than not true or that they rule out the 17 possibility of independent action, as would be required at later litigation stages such as a defense 18 motion for summary judgment, see, e.g., Matsushita Electric Industrial Co. v. Zenith Radio Corp., 475 19 U.S. 574, 597-98 (1986), or a trial, see, e.g., Monsanto, 465 U.S. at 768; Theatre Enterprises, 346 U.S. 20 at 540-41. 21 22 23 24 25 Asking for plausible grounds to infer an agreement does not impose a probability requirement at the pleading stage; it simply calls for enough fact to raise a reasonable expectation that discovery will reveal evidence of illegal agreement. Twombly, 550 U.S. at 556 (emphases added). 26 Because plausibility is a standard lower than probability, a given set of actions may 27 well be subject to diverging interpretations, each of which is plausible. See generally Anderson v. 28 Bessemer City, 470 U.S. 564, 575 (1985) ("two or more witnesses" may tell mutually inconsistent but 29 "coherent and facially plausible stor[ies]"). The choice between or among plausible inferences or 28 1 scenarios is one for the factfinder, see id.; Monsanto, 465 U.S. at 766 & n.11 (the meaning of 2 documents that are "subject to" divergent "reasonable . . . interpret[ations]" either as "referring to an 3 agreement or understanding that distributors and retailers would maintain prices" or instead as 4 referring to unilateral and independent actions, is "properly . . . left to the jury"); id. at 767 n.12 ("The 5 choice between two reasonable interpretations of . . . testimony properly [i]s left for the jury."). 6 The choice between two plausible inferences that may be drawn from factual 7 allegations is not a choice to be made by the court on a Rule 12(b)(6) motion. "[F]act-specific 8 question[s] cannot be resolved on the pleadings." Todd v. Exxon Corp., 275 F.3d 191, 203 (2d Cir. 9 2001) ("Todd"). A court ruling on such a motion may not properly dismiss a complaint that states a 10 plausible version of the events merely because the court finds a different version more plausible. 11 Rather, in determining whether a complaint states a claim that is plausible, the court 12 is required to proceed "on the assumption that all the [factual] allegations in the complaint are true." 13 Twombly, 550 U.S. at 555 (emphasis added). Even if their truth seems doubtful, "Rule 12(b)(6) does 14 not countenance . . . dismissals based on a judge's disbelief of a complaint's factual allegations," id. 15 at 556 (internal quotation marks omitted). Given that the plausibility requirement "does not impose 16 a probability requirement at the pleading stage," the Twombly Court noted that "a well-pleaded 17 complaint may proceed even if it strikes a savvy judge that actual proof of the facts alleged is 18 improbable, and that a recovery is very remote and unlikely." Id. (internal quotation marks omitted) 19 (emphases added). 20 Whether a complaint alleges sufficient facts to state a claim on which relief can be 21 granted is a question of law, see, e.g., De Jesus v. Sears, Roebuck & Co., 87 F.3d 65, 69 (2d Cir. 22 1996), which we consider de novo, see, e.g., Starr v. Sony BMG Music Entertainment, 592 F.3d 314, 23 321 (2d Cir. 2010) ("Starr"), cert. denied, 131 S. Ct. 901 (2011); Arar v. Ashcroft, 585 F.3d 559, 567 29 1 (2d Cir. 2009) (en banc) ("Arar"), cert. denied, 130 S. Ct. 3409 (2010); Todd, 275 F.3d at 197. In 2 reviewing the complaint, we "giv[e] no effect to" assertions of law or to "legal conclusions couched 3 as factual allegations," Starr, 592 F.3d at 321; but "we accept as true the factual allegations of the 4 complaint, and construe all reasonable inferences that can be drawn from the complaint in the light 5 most favorable to the plaintiff," Arar, 585 F.3d at 567; see, e.g., Papelino v. Albany College of 6 Pharmacy of Union University, 633 F.3d at 85 n.1; Pension Committee of University of Montreal 7 Pension Plan v. Banc of America Securities LLC, 568 F.3d 374, 381 (2d Cir. 2009); Roth v. Jennings, 8 489 F.3d 499, 501 (2d Cir. 2007). 9 When a party requests leave to amend its complaint, permission generally should be 10 freely granted. See, e.g., Foman v. Davis, 371 U.S. 178, 182 (1962); Fed. R. Civ. P. 15(a)(2). We 11 review the district court's denial of a request for leave to amend for abuse of discretion. See, e.g., 12 Foman, 371 U.S. at 182; Starr, 592 F.3d at 321. An abuse of discretion may consist of an erroneous 13 view of the law, a clearly erroneous assessment of the facts, or a decision that cannot be located 14 within the range of permissible decisions. See, e.g., Sims v. Blot, 534 F.3d 117, 132 (2d Cir. 2008). 15 Leave to amend may properly be denied if the amendment would be futile, see, e.g., Foman, 371 U.S. 16 at 182, as when the proposed new pleading fails to state a claim on which relief can be granted, see, 17 e.g., Ricciuti v. N.Y.C. Transit Authority, 941 F.2d 119, 123 (2d Cir. 1991). The adequacy of a 18 proposed amended complaint to state a claim is to be judged by the same standards as those governing 19 the adequacy of a filed pleading. See, e.g., id. Hence, a denial of leave to amend on the ground that 20 the proposed new complaint does not state a claim on which relief can be granted is a decision based 21 on a legal ruling and is one that we also review de novo. See, e.g., Starr, 592 F.3d at 321. 30 1 B. Differences Between the Twombly Complaint and Anderson's PAC 2 With respect to the application in the present case of the plausibility principles set out 3 in Twombly, it is important to bear in mind the nature of the complaint with which the Supreme Court 4 was concerned in Twombly. The Court noted that the question before it was "whether a § 1 complaint 5 can survive a motion to dismiss when it alleges that major telecommunications providers engaged in 6 certain parallel conduct unfavorable to competition, absent some factual context suggesting 7 agreement, as distinct from identical, independent action." 550 U.S. at 548-49 (emphasis added). The 8 Court pointed out that 9 10 11 12 13 14 15 [w]ithout more, parallel conduct does not suggest conspiracy, and a conclusory allegation of agreement at some unidentified point does not supply facts adequate to show illegality. Hence, when allegations of parallel conduct are set out in order to make a § 1 claim, they must be placed in a context that raises a suggestion of a preceding agreement, not merely parallel conduct that could just as well be independent action. Id. at 556-57 (emphases added). 16 The complaint at issue in Twombly provided no such context. The claim was that 17 entrenched local telephone companies (the "incumbent local exchange carriers" or "ILECs") violated 18 § 1 by preventing the entry of new carriers into their respective territories. The complaint did not, 19 however, plausibly allege an agreement between or among ILECs; rather, the "plaintiffs . . . 20 proceed[ed] exclusively via allegations of parallel conduct," Twombly, 550 U.S. at 565 n.11 21 (emphasis added). They alleged that the ILECs "conspired to restrain trade in two ways": first by 22 "engag[ing] in parallel conduct in their respective service areas to inhibit the growth of upstart" 23 competitors, id. at 550 (internal quotation marks omitted); and second by "agree[ing] . . . to refrain 24 from competing against one another," with such an agreement, "'upon information and belief,'" simply 25 "to be inferred from the ILECs' common failure meaningfully [to] pursu[e]" what the plaintiffs 26 characterized as "attractive business opportunit[ies] in contiguous markets where they possessed 31 1 substantial competitive advantages," id. at 551 (other internal quotation marks omitted) (emphases 2 added). Thus, the thrust of the Twombly complaint was that "some illegal agreement may have taken 3 place between unspecified persons at different ILECs (each a multibillion dollar corporation with 4 legions of management level employees) at some point over seven years," id. at 560 n.6 (emphases 5 added), as the complaint merely "identif[ied] a 7-year span in which the § 1 violations were supposed 6 to have occurred" and "mentioned no specific time, place, or person involved in the alleged 7 conspiracies," id. at 565 n.10 (emphasis added). "[N]othing in the [Twombly] complaint intimate[d] 8 that the resistance to the upstarts was anything more than the natural, unilateral reaction of each ILEC 9 intent on keeping its regional dominance," id. at 566; the "complaint le[ft] no doubt that plaintiffs 10 rest[ed] their § 1 claim on descriptions of parallel conduct and not on any independent allegation of 11 actual agreement among the ILECs," id. at 564 (emphasis added). 12 Anderson's proposed amended complaint in the present case is vastly different from 13 the complaint at issue in Twombly. Although the district court stated that "Anderson claims an 14 economically implausible antitrust conspiracy based on sparse parallel conduct allegations," 732 15 F.Supp.2d at 402, that "Anderson does not place its antitrust conspiracy in a context suggesting a 16 preceding agreement," id., and that the PAC merely "add[ed] numerous conclusory allegations" that 17 did nothing to cure those perceived defects, id. at 407, the court's criticisms did not accurately 18 characterize the PAC. The PAC alleges actual agreement; it alleges not just that all of the defendants 19 ceased, in virtual lock-step, to deal with Anderson, but alleges that on various dates within the 20 preceding two-week period defendants and News Group--through their executives, 10 of whose names 21 or positions are specified--had met or communicated with their competitors and others and made 22 statements that may plausibly be interpreted as evincing their agreement to attempt to eliminate 23 Anderson and Source as wholesalers in the single-copy magazine market and to divide that market 32 1 between News Group and Hudson. The PAC alleges that defendants' meetings and communications 2 began four days after Anderson's January 14 telephone interview with The New Single Copy 3 magazine and included the following: 4 5 # on Sunday January 18, Castardi, Curtis's president, met with Duloc, Kable's president and CEO (see PAC ¶ 56); 6 7 8 # Curtis and Kable, competitors whose publisher clients included AMI, Rodale, Hachette, and Bauer, thereafter refused to enter into any legitimate substantive negotiations with Anderson with respect to the Surcharge (see PAC ¶ 66); 9 10 11 # on January 22, Kable communicated with its competitor TWR (see PAC ¶ 57), and on Sunday January 25, Duloc, the president of Kable, and Jacobsen, the president of TWR, scheduled a breakfast meeting for January 29 (see PAC ¶¶ 56, 62); 12 13 14 15 16 # on or about January 29, after business hours, Hudson hosted a meeting at its offices in North Bergen, New Jersey, attended by its competitor News Group (represented by David Parry) and by key employees of three of the distributor defendants: Dennis Porti of Curtis, John Rafferty of DSI, Michael Cvrlje of TWR (see PAC ¶ 63 (as amended by Amending Letter at 1)); 17 18 19 20 # on Thursday January 29, Curtis sent an e-mail to its publisher clients stating that it was immediately ceasing shipments to Anderson; Curtis clients AMI and Hachette cut off Anderson soon afterward (see PAC ¶ 66); Kable, on behalf of Bauer, also cut Anderson off from its supply of Bauer's magazines (see PAC ¶¶ 58, 66); 21 22 23 # on Monday February 2, TWR, despite Jacobsen's having led Anderson to believe on January 31 that Time would continue to ship magazines to Anderson, cut Anderson off (see PAC ¶¶ 65, 67-69). 24 In the above-cited paragraphs, the PAC alleged that in those meetings and 25 communications the defendants planned a concerted boycott of Anderson, or Source, or both. 26 Lending support to an inference of such planning, the PAC includes other allegations of 27 communications between defendants and of statements by certain of the defendants to Anderson and 28 Source: 29 30 # Castardi of Curtis and Duloc of Kable suggested to Anderson that Source should be eliminated as a wholesaler and that Anderson could then obviate the need for its 33 1 2 3 4 Surcharge by simply becoming the publishers' exclusive wholesaler in areas formerly serviced by both Anderson and Source and imposing increased prices on retailers; however, Castardi told Anderson's CEO "'you need to let Source go out first'" (PAC ¶ 58); 5 6 7 # when Anderson declined the invitation to join the group planning to eliminate Source, Kable refused to continue to supply Anderson with magazines published by Kable's clients, including Bauer (see PAC ¶ 58); 8 9 10 11 # when Anderson attempted to negotiate with Curtis, Castardi said he, on behalf of AMI, Hachette, and Rodale, would do whatever TWR did; when Anderson's CEO met with TWR's CEO Jacobsen on January 31 and reported Castardi's statement, Jacobsen just nodded, smiled, and crossed his arms (see PAC ¶ 70). 12 The PAC also alleged that 13 14 15 # in late January, Kable's president Duloc contacted Comag's president and CEO Sullivan and urged him to have Comag stop shipping to Anderson and/or Source (see PAC ¶ 59); 16 17 18 19 # on January 29, Rodale's vice president Richard Alleger sent an e-mail to Michael Porche, DSI's president and CEO, stating that Comag "'will continue to SHIP!'" to "'BOTH Anco [i.e., Anderson] and Source,'" and that "'Sullivan . . . is dangerous'" (PAC ¶ 60); 20 21 # DSI's Porche forwarded Rodale's concerned e-mail to the president of AMI (David Pecker), a Rodale competitor (see PAC ¶¶ 51, 60); 22 23 24 # on January 31, Rodale complained to its competitor Bauer about Comag's agreement to continue supplying Source, and Bauer responded that it "'[d]oesn't matter[; S]ource won't be around much longer'" (PAC ¶ 61 (emphasis ours)); 25 26 27 # on January 31, TWR's Jacobsen told Anderson that he was about to inform Source that "'as long as I'm at TWR or Ann Moore is at Time, we will never, ever do business with Source again'" (PAC ¶ 71); 28 29 30 31 # earlier on January 31, Curtis's Castardi had told a Source executive that Castardi "knew, with '100% certainty,' that TWR, Bauer, and AMI would refuse to supply product to Source" (PAC ¶ 71 (emphases ours)). 32 In sum, taking the PAC's allegations as to the chronology as true, the presidents of 33 Curtis and Kable met on January 18; Kable and Curtis thereafter refused even to enter into legitimate 34 negotiations with Anderson; Kable contacted TWR on January 22; on January 25, the presidents of 34 1 Kable and TWR scheduled a breakfast meeting for January 29; on or about January 29, at the offices 2 of Hudson, there was an after-hours meeting whose participants included specified key employees of 3 Curtis, DSI, and TWR--as well as News Group, which was to share the wholesale market with 4 Hudson after Anderson and Source were eliminated. On January 31 Bauer told Rodale that Source 5 "won't be around much longer," which--considering the failure of Curtis, the largest distributor, in its 6 2008 attempt to terminate Anderson unilaterally--was a reassurance that Bauer could not have given 7 on the basis of any one entity's independent conduct. And on January 31, even before Source was 8 informed by TWR itself that TWR and Time would stop doing business with Source, Curtis's 9 president Castardi--although Curtis did not represent Time and was TWR's competitor--had said he 10 "knew, 'with 100% certainty'" that Source would be cut off by TWR, which represented Time. At the 11 same time, Castardi said he knew with 100% certainty that Bauer--which was represented by DSI and 12 Kable but not by Curtis--would cease to supply Source. 13 Thus, within days of Anderson's announcement of its proposed Surcharge, each of the 14 four distributor defendants met or communicated with at least two other distributor defendants; both 15 TWR and Curtis met or spoke with all three other distributor defendants; and Kable spoke with at 16 least two other distributor defendants, as well as with Comag, which Kable attempted-- 17 unsuccessfully--to have join the planned boycott of Source and Anderson. Each of the publisher 18 defendants used at least one of the four distributor defendants to manage that publisher's relationships 19 with wholesalers. AMI, Hachette, and Rodale all used both Curtis and DSI as distributors; Bauer used 20 both DSI and Kable as distributors. Rodale and Bauer communicated directly with each other, and 21 Rodale communicated with AMI through DSI. The only two distributors not alleged in the PAC to 22 have communicated directly with each other are DSI and Kable; but at least indirect communication 23 between the two is inferable, given that both of them represented Bauer, and that Bauer on January 35 1 31 expressly reassured Rodale that Source would soon be eliminated. The PAC does not include 2 allegations that Time or Hachette met or communicated with other publisher defendants; but it does 3 allege that when the distributors they used said Anderson would be cut off, Time and Hachette 4 promptly cut Anderson off. 5 We note that the PAC indicates that DSI is a subsidiary of AMI and that TWR is a 6 subsidiary of Time; and it is well established that a corporation and its wholly-owned subsidiary are 7 not considered separate entities for purposes of § 1 of the Sherman Act, see American Needle, Inc. 8 v. National Football League, 130 S. Ct. 2201, 2211-12 (2010); Copperweld Corp. v. Independence 9 Tube Corp., 467 U.S. 752, 771 (1984). However, the facts alleged in the PAC are sufficient to 10 suggest that the cessation of shipments to Anderson resulted not from isolated parent-subsidiary 11 agreements but rather from a lattice-work of horizontal and vertical agreements to boycott Anderson. 12 In sum, given the above factual allegations and the reasonable inferences that may be 13 drawn from them, the PAC is sufficient to make Anderson's antitrust claim plausible. The district 14 court's ruling that the PAC contained only conclusory assertions was error, and the court's failure to 15 assume the truth of reasonable inferences that could be drawn from Anderson's allegations, see 732 16 F.Supp.2d at 402 ("on a motion to dismiss, . . . factual inferences are not entitled to" be "take[n] . . . 17 as true"), was likewise error. 18 C. Analytical Problems 19 In addition to our conclusion that the district court erred in characterizing the PAC's 20 factual allegations as conclusory and in refusing to accept as true the reasonable inferences that could 21 be drawn from those allegations, we have difficulties with some of the court's analytical constructs, 22 including its application of Twombly's plausibility test. 36 1 1. The Proper Application of the Plausibility Requirement 2 When the district court ruled that Anderson did not state a plausible § 1 claim because 3 "[u]nilateral parallel conduct [by the defendants wa]s completely plausible," 732 F.Supp.2d at 399 4 (emphases added); see also id. at 400, 407, the plausibility inquiry was misdirected. The question at 5 the pleading stage is not whether there is a plausible alternative to the plaintiff's theory; the question 6 is whether there are sufficient factual allegations to make the complaint's claim plausible. As 7 discussed in Part II.A. above, the plausibility standard is lower than a probability standard, and there 8 may therefore be more than one plausible interpretation of a defendant's words, gestures, or conduct. 9 Consequently, although an innocuous interpretation of the defendants' conduct may be plausible, that 10 does not mean that the plaintiff's allegation that that conduct was culpable is not also plausible. The 11 view of the district court here that "it is plausible that each of the publisher Defendants unilaterally 12 stopped shipping magazines to Anderson rather than pay the Surcharge," 732 F.Supp.2d at 400 13 (emphases added), was thus not a proper basis for finding that Anderson had not pleaded a claim that 14 was plausible. 15 The court also found that the possibility that each of the defendants had acted 16 "separately" in deciding to stop supplying magazines to Anderson was "[t]he most plausible scenario," 17 id. at 407 (emphasis added). But on a Rule 12(b)(6) motion it is not the province of the court to 18 dismiss the complaint on the basis of the court's choice among plausible alternatives. Assuming that 19 Anderson can adduce sufficient evidence to support its factual allegations, the choice between or 20 among plausible interpretations of the evidence will be a task for the factfinder. 37 1 2. Factual Findings 2 We note also that in finding Anderson's view of the events implausible, or less 3 plausible than the possibility that defendants acted unilaterally, the court essentially made a number 4 of other factual findings. For example, the court found that the statements attributed to Curtis's CEO, 5 Robert Castardi, were "not inculpatory." 732 F.Supp.2d at 402. The court found that Castardi's 6 statement to Anderson--that once Source was eliminated Anderson could increase its earnings by 7 having an exclusive territory in which it could raise prices to retailers, but "'you need to let Source 8 go out first'"--was "not . . . an invitation to join a massive antitrust conspiracy" to eliminate Source. 9 Id. Perhaps it was not; but whether it was or not is a question for a factfinder. As set out in Part II.B. 10 above, there are allegations of statements by, among others, Kable's Duloc, Rodale's Alleger, and 11 TWR's Jacobsen, indicating that defendants wished to eliminate Source, as well as Bauer's assurance 12 to Rodale that Source would soon be gone. With the PAC read "as a whole," rather than piecemeal, 13 e.g., Yoder v. Orthomolecular Nutrition Institute, Inc., 751 F.2d 555, 562 (2d Cir. 1985), the existence 14 of a conspiracy to eliminate Source could permissibly be inferred; and any ambiguity as to whether 15 the statements to Anderson by Castardi and Duloc constituted invitations to join such a conspiracy 16 would remain to be resolved by a factfinder. In any event, the district court could not properly make 17 an interpretive finding on a Rule 12(b)(6) motion, in effect ruling as a matter of law that that Castardi 18 statement was not an invitation to join such a group effort to eliminate Source. 19 The court also found that Castardi's statement that he was "'going to have to go with 20 whatever Rich [Jacobsen, CEO of TWR] does' . . . suggests only that he would wait to see what TWR 21 did and that, in fact, he had no actual knowledge of Jacobsen's plans regarding Anderson." 732 22 F.Supp.2d at 402 (emphasis added); see also id. at 398-99 (finding that defendants' decisions to stop 23 supplying Anderson were "unchoreographed"). Castardi might, of course, claim that the court's 38 1 interpretation of his statement was what he meant; but in fact stating that he would "go with whatever 2 [Jacobsen] does" is not precisely the same as stating that he would "wait to see" what Jacobson would 3 do. And indeed, taking the factual allegations of the Complaint and the PAC as true, Castardi in fact 4 did not wait to see what TWR actually did, for Castardi had Curtis and its publisher clients cut 5 Anderson off on January 29. TWR did not cut Anderson off until February 2. 6 Castardi's statement that Curtis would do what TWR would do, along with Curtis's 7 termination of Anderson in advance of such a termination by TWR, must further be considered in 8 light of two other allegations: (1) that Curtis had been unsuccessful in 2008 when it tried to terminate 9 Anderson unilaterally, and (2) that before Source was terminated by TWR, AMI, and Bauer, Castardi 10 told a Source executive that Castardi "knew, 'with 100% certainty,'" that those entities were going to 11 refuse to supply Source. In these circumstances it is plausible to infer that Castardi knew in advance, 12 with certainty, that TWR would cease to supply Anderson; and from that certain foreknowledge, an 13 inference of advance agreement is plausible. 14 3. Other Bases for the Court's Finding of Implausibility 15 a. Varied Responses to the Surcharge 16 We also have difficulties with the district court's view that Anderson's conspiracy claim 17 was implausible because defendants had "a variety of reactions" to Anderson's announcement of its 18 Surcharge, 732 F.Supp.2d at 394, with some publishers or distributors initially entering into 19 negotiations for alternatives to the Surcharge--and suggesting alternatives that varied--and other 20 publishers and distributors not negotiating. The court stated that "[c]onspirators hatching a concerted 21 scheme to destroy Anderson would not have reacted so differently to the Surcharge," id. at 397. 22 However, there is nothing implausible about coconspirators' starting out in disagreement as to how 39 1 to deal conspiratorially with their common problem. As the court itself noted, "the key parallel 2 conduct allegation" was that all of the publisher and distributor defendants ceased doing business with 3 Anderson, id. at 398 (emphasis added). The court's reliance on the variety of defendants' original 4 reactions failed to take into account that, notwithstanding their responses initially, some two weeks 5 later every defendant publisher and distributor acted, within a span of three business days, to cut 6 Anderson off. 7 b. Collateral Estoppel 8 In analyzing Anderson's claims against each defendant, the district court found that 9 AMI could not have been a member of the alleged conspiracy to boycott Anderson. Citing a February 10 2009 Delaware Chancery Court order, and invoking the principle of collateral estoppel, the district 11 court found that AMI had not cut Anderson off but instead had "continued to ship magazines to 12 Anderson in February 2009, after the alleged boycott occurred," 732 F.Supp.2d at 403. However, 13 given that, in order to determine the preclusive effect of a state-court decision, a federal court must 14 look to the law of that state and should not give the state-court decision any greater preclusive effect 15 than the courts of that state would give it, see, e.g., Marrese v. American Academy of Orthopaedic 16 Surgeons, 470 U.S. 373, 380 (1985), we have two difficulties with the district court's collateral 17 estoppel ruling. 18 First, the Delaware Chancery decision relied on by the district court merely granted 19 a "Temporary Restraining Order," American Media, Inc. v. Anderson News, LLC, C.A. No. 20 4369-VCL (Del. Ch. Feb. 13, 2009). Under Delaware law, collateral estoppel, or issue preclusion, 21 is not available unless, inter alia, a question of fact essential to the judgment is litigated and 22 determined in "a valid and final judgment." Messick v. Star Enterprise, 655 A.2d 1209, 1211 (Del. 40 1 1995) (internal quotation marks omitted); see, e.g., The Thomas and Agnes Carvel Foundation v. 2 Carvel, No. 3185-VCP, 2008 WL 4482703, at *5 (Del. Ch. Sept. 30, 2008) (denying collateral 3 estoppel effect to a New York court's findings in granting a preliminary injunction, because that "is 4 not a final judgment of the court on the merits"). The Delaware Chancery Temporary Restraining 5 Order relied on by the district court was not a final judgment. 6 Second, although the Delaware Chancery Temporary Restraining Order required 7 Anderson to return to AMI--and to Hachette, which was also a plaintiff in that action--all of those 8 plaintiffs' magazines that were then in Anderson's possession, the order made no findings whatever 9 as to when Anderson had received those magazines or when their shipment had been initiated. The 10 Complaint alleged that AMI and Hachette had cut Anderson off "in late January." (Complaint ¶ 47; 11 see also PAC ¶ 66 (alleging that the magazines that were the subject of the state-court order had been 12 "'in the pipeline' from the magazine printers" before Anderson was cut off "and could not be 13 diverted").) The state court's order made no contrary finding and thus provided no basis for a 14 deviation from the principle that on a Rule 12(b)(6) motion, the district court was required to accept 15 Anderson's allegations as true. 16 c. The Common Stimulus 17 The district court also ruled that Anderson's presentation of a "common economic 18 stimulus, impelling an immediate market reaction," 732 F.Supp.2d at 401, made it impossible for 19 Anderson to plead a viable § 1 claim. It stated that "Anderson alleges facts suggesting that the 20 Defendants merely responded to a common market stimulus created by Anderson itself," id. at 402, 21 and that "[h]aving proposed its pay-it-or else Surcharge, Anderson can not claim collusion in the 22 Defendants' refusal to acquiesce to its self-destructive demand," id. at 401 (emphasis added). We 23 have two difficulties with this reasoning. First, the court itself noted (see Part II.C.3.a. above) that 24 several of the defendants had initially entered into negotiations with Anderson for various alternatives 41 1 to the Surcharge, and that some had reached agreement on such alternatives, see 732 F.Supp.2d 2 at 397. The facts that there were various proposed alternatives to the Surcharge--and that Anderson 3 agreed to some of them--undercut both the court's own view of the Surcharge as a take-it-or-leave-it 4 demand by Anderson and the court's suggestion that the defendants also so viewed it. 5 Second, the mere fact that an offer of goods or services at a given price may be 6 nonnegotiable does not mean that the offerees, in responding to it, cannot violate the antitrust laws. 7 Thus, the Twombly Court referred not simply to "responses" to given stimuli, but rather to 8 "independent responses to common stimuli, or . . . interdependence unaided by an advance 9 understanding among the parties." Twombly, 550 U.S. at 556 n.4 (internal quotation marks omitted) 10 (emphases added). The presentation of a common economic offer may well lend itself to innocuous, 11 independent, parallel responses; but it does not provide antitrust immunity to respondents who get 12 together and agree that they will boycott the offeror. The latter is what the PAC alleged. 13 d. The Role of Hudson 14 The district court found that, in light of Anderson's withdrawal of its assertion that 15 Hudson took over Anderson's retail distribution business, there was "no conceivable role for Hudson 16 in the alleged conspiracy," 732 F.Supp.2d at 403, 405, because Hudson, a wholesaler rather than an 17 entity higher in the distribution chain, "could not cut off Anderson's magazine supply," id. at 403. We 18 have several difficulties with this analysis. 19 First, as discussed in Part II.A. above, § 1 applies not just to horizontal conspiracies 20 between or among competitors but also to vertical contracts and to boycotts agreed to by a group of 21 suppliers and their favored customer or customers. Second, the gist of conspiracy is agreement. Thus, 22 if Hudson--assuring, along with News Group, a continuation of wholesaler services--agreed with the 23 publisher and distributor defendants to attempt to eliminate Anderson and Source as wholesalers, 42 1 Hudson may be liable under § 1, even if it did not take over any of the business lost by Anderson. 2 Third, although the court emphasized that Hudson could not engage in conduct that would "parallel" 3 the conduct of the publishers or the distributors, it is entirely plausible that Hudson had an interest in 4 participating in an endeavor to eliminate Anderson and Source--Hudson's largest competitors--as 5 wholesalers, hoping to gain market share. Indeed, the alleged goal of the conspiracy was to eliminate 6 Anderson and Source in order to divide the wholesale market between News Group and Hudson and 7 give News Group and Hudson exclusive territories--thereby affording retailers no choice as to 8 wholesale supplier (see Part II.C.3.e. below). 9 Fourth, the court's analysis, focusing solely on the concept of parallelism, disregarded 10 Anderson's factual allegations. They include the allegation that on or about January 29, 2009, key 11 employees of Curtis, DSI, and TWR, and of Hudson's competitor News Group (all identified by name 12 in the PAC), met at Hudson's offices in North Bergen, New Jersey. Although the PAC did not 13 identify the person or persons attending that meeting on behalf of Hudson, it is surely inferable that 14 Hudson was represented, as the meeting was at its offices. Further, the fact that the meeting was held 15 after normal business hours lends itself to a plausible inference that the meeting--of two levels of 16 competitors (three distributors and two wholesalers)--was intended to be covert and that its purpose 17 was anticompetitive. 18 e. Publishers' and Distributors' Assumed Self-Interest 19 Finally, we note the district court's view that Anderson's conspiracy claim is not 20 plausible because the elimination of Anderson and Source would be contrary to the publishers' and 21 national distributors' self-interest. The court stated that 22 23 24 more wholesalers yields greater competition, which is good for suppliers. Destroying Anderson and Source would reduce the publisher's wholesale outlets from four to two and would give Hudson and News Group, the two 43 1 2 3 remaining major wholesalers, 90% of the market share . . . . This is too much market power to yield to wholesalers. 732 F.Supp.2d at 397. We reject this rationale for the dismissal. 4 First, the defendant publishers and distributors own or control 80 percent of the nation's 5 magazines (see PAC ¶ 80), including, apparently, those that are the most popular (see, e.g., id. 6 ¶¶ 11-18). We doubt that it can be said as a matter of law that these publishers and distributors would 7 have less market power than wholesalers who themselves produce no goods and who, without these 8 publishers and distributors, would lack the most popular magazines to offer to retailers. Nor is it 9 implausible that the publishers and distributors would feel comfortable dealing with just two 10 wholesalers, especially given that those wholesalers were members of the alleged conspiracy. 11 Second, the court's self-interest rationale disregards the allegations that, under the pre- 12 2009 system, with four national wholesalers competing with each other and operating independently 13 of the publishers, the retailers had more wholesalers from which to choose and could make decisions 14 based on the suppliers' prices. With only two national wholesalers, each with its own allocated 15 territory, many retailers would have no other supplier choice; wholesalers could increase their profits 16 by raising prices to the retailers, and not seek, as Anderson and Source had, to increase charges to the 17 publishers. In the near term at the very least, the conspiracy alleged by Anderson could be expected 18 to benefit the publishers, the distributors, and the two wholesalers who participated. 19 In this connection, we note that the alleged comment by Jacobsen on the elimination 20 of Anderson and Source, stating that "we now control this space," was interpreted by the district court 21 as merely describing the state of the industry, 732 F.Supp.2d at 402. It is at least as plausible an 22 interpretation (a) that this statement claiming "control" evinced satisfaction with the reduction of the 23 number of national wholesalers to two, and (b) that the "we" in "we . . . control" referred not only to 24 Jacobsen's TWR and its client Time, but to other publishers and distributors as well. If indeed 44 1 Jacobsen said "we" are in control, it hardly seems possible that the "we" could not have included at 2 least the nation's two largest distributors--Curtis and Kable--and the publishers they represent, i.e., 3 all of the other publishers in this case. 4 CONCLUSION 5 For the foregoing reasons, we conclude that the district court should have allowed 6 Anderson to file the PAC. We have considered all of defendants' arguments in support of the 7 judgment and have found them to be without merit. As the district court's dismissal of Anderson's 8 state-law claims was based on its rejection of the Sherman Act claim, we vacate the dismissal of both 9 sets of claims, and remand for further proceedings. We express no view as to the merits of Anderson's 10 11 claims or as to whether motions for summary judgment will become appropriate. Costs to Anderson. 45

Some case metadata and case summaries were written with the help of AI, which can produce inaccuracies. You should read the full case before relying on it for legal research purposes.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.